مواصفات وعيوب جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي
مواصفات وعيوب جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي

من أهم مواصفات وعيوب جوال مايكروسوفت سيرفس ديو(Surface Duo)القابل للطي عالم التكنولجيا والهواتف الناقله عالم كبير جدا وتعبر شركه مايكروسوفت من الشركات العملاقة في مجال الحاسوب والهواتف الناقلة ونتكلم اليوم عن عملاق مايكروسوفت سيرفس ديو(Surface Duo).

تصميم التلفون ممتاز ورائع ومرن سهل ومسكه في راحة اليد ،والبطاريه احسن من قبل كده أماالبرمجة والشاشتين مما جعل الهاتف اكتر استفاده بحجم الشاشتين  دي أهم مواصفات  جوال سيرفس ديو.
  
  ،وعن عيوبه النظام فيه شويه مشاكل وهنوضحها مع بعض ،تعالي بقا للكاميرا بتاعته من الصعب مقارنتها بالهواتف اللي في الفئة السعرية دي ومنافسه للجوال وهنوضح بردوا كل حاجه بشرح مبسط ،وسلسل ،واتمنا اني يعجبكم شرحي ،ويوصل ليكم ،وعلي بركه الله نبداء.


أهم مواصفات جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي

 أول حاجه:

 اني التلفون مرن جدا ممكن جدا طي التلفون بشكل سهل وده بيخلي التلفون مميز جدا وكمان زي الكتاب تفتحه وتقفله عادي جدا وكمان ممكن جدا تستخدم زي الاب توب بزوايه 90 درجة بدون مشاكل وتتصفح عليه بشكل طبيعي كأنة كتاب بس الكتروني وده يعتبر مميزه جميله في جوال او هاتف او تلفون سيرفس ديو Surface Duo.

بيرجع ده كله ووراء سبب اللي بيخلي التلفون مميز بالشكل الجميل ده هو أن له مفصلات بتخلي التلفون يلف 360 عشان تقدر تستخدمة في كل الاتجاهات تستخدمه تلفون عادي او لاب توب لانه بيتفتح علي زاويه 90  او تابلت عشان تستخدم الشاشه كلها وبوضوح وده بيخلي التلفون اللي بنتكلم عن أفضل تلفون قابلة للطي في الوقت ده .

تاني حاجة: البطارية بتاعت جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) احسن ما كنا متوقعين من قبل اكيد عشان حجم الشاشة الكبير هياثر علي البطاريه بتاعته لكن  البطاريه في جوال سيرفس ديو Surface Duo بطارية بتجي  بقوه3577 ميلّي أمبير في الساعة ،وكمان بتدعم الشحن السريع اللي بيجي بقوة 18 واط وتعبر يا جماعه مش كبيرة اوي  لو هتشغل الشاشتين مع بعض لكن بتحقق الغرض مع كل واحد واستخدامه لو استخدمك متوسط هتكمل اليوم معاك مرتاح.

تالت حاجة: انك تقدر تستفاد من جوال جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) بشكل كويس جدا من الشاشتين زي ما شرحنا من قبل والبرامجه بتاعت الجوال سيرفس ديو شبيه كتير ل ويندوز 10 أكس مع تعديل كبير جدا بنظام اندرويد وده اللي خلي انك تشتغل علي اي تطبيق بشكل سريع وافضل وده بيرجع لحجم الشاشتين وده من اهم المميزات بتاعت الشاشتين. 

ومن ابرز التطيبقات اللي تم تحسينها في النظام تطيبق كندل Kindle التطبيق ده بيخليك تقراء الكتب الالكترونيه بس سهل جدا التطبيق ده في مكتبة أمازون وتطبييقات تانيه من شركه مايكروسوفت زي الاوفيس وده بيخليك تشتغل علي الشاشتين بشكل اسرع وكمان لو حضرتك من محبي تصفح المواقع الاخباريه الالكترونية من خلال التلفون ده هتقدر تستمع بالقراءة.

رابع حاجة: الشاشه ومصنوعه من ايه وده المهم لتوفير حماية لتلفونك كبيره وكمان الحجم اللمميز اللي جي بيه الشاشه اولا الشاشه  كل شاشة جاية ب5.6 بوصه من نوع آموليد AMOLED كنا بصراحة نأمل انها تجي سوبر اموليد Super AMOLED لكن مش بطاله مع التلفون ده هتبقا كويسه مصنعه من طبقة زجاج عالي الجوده اللي هو زجاج كورنينج غوريلا Corning Gorilla وهي ضدد بقا الخدش والكسر وتنافس بشكل كبير مع الهواتف المنافسة.

اما بقا كل شاشه جاية بدقة 1800 × 1350 بكسلً حاجة ممتازه جدا يا جماعه وكمان كثافة التلفون لكل بوصة401 وتقدر كويس جدا تقفلهم علي بعض وكمان ميزة الدوران 360 درجه وبكده تقدر تقول معاك تلفون كفي بشاشه مقاسها 8.1 بوصة ،والدقه بتاعتها2700 × 1800 بكسل وده بيخلي التلفون تتصفح وتقراء عليه بشكل جميل ورائع.

عيوب  جوال مايكروسوفت سيرفس ديو(Surface Duo)القابل للطي 

هندخل بقا علي العيوب ومش هنقدر نقول عليها عيوب بشكل رسمي انما هيا تعتبر نواقص مع تلفون ممتاز زي اول عيب.
النظام بتاع اندرويد اللي طورته شركه مايكروسوفت عشان يشغل اكتر من تطبيق بنفس الوقت والتبديل بين التطبيقات مع خلي التلفون يعمل بشكل بطئ ومش عارف ليه ميكروسوفت مصره علي  كده في  تعديل وجهةجوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي 
وده هتشوفه كويس جدا مع الكاميرا لان التلفون مش فيه كاميرا خلفية هتضطر كل مره بتصور فيها تقلب الجهاز.

تاني عيب: في ظل ان في منافسين لازم تشتغل علي الكامير بشكل كويس عشان الكل يبقا راضي عن التلفون والكامير عشان كده مش هنقدر ننافس بيها مع التلفون اللي نازل معاه في الفئه السعرية لاني الكامير هنا أحادية والدقه 11 ميجا بكسل تقدر تستخدمها اماميه وخلفيه في وقت واحد وده يعتبر عيب لاني حقيقي مع التلفونات التانيه بنلاقي في كل التلفونات كاميرا امامية وخلفية وفي كاميرا الزوايا بتعتها واسعة بتخلي الضوء يخش بشكل افضل في ظل وجود عدسات كثيره ومختلفة.

اخيراً سعر جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي هو 1400 دولار يعني من الواضح انه غالي شوية مع وجود منافسين بيقدمو نفس امكانيتة دي وجهه نظري 

تعالو بقا نشوف جدول امكانيات جوال مايكروسوفت سيرفس ديو (Surface Duo) القابل للطي

الشاشة 5.6 بوصة بدقة 1350×1800 بكسل بكثافة 401 بكسل بوصة بأبعاد 4:3 عندما تكون مطوية 8.1 بوصة بدقة 2700×1800 بكسل بكثافة 401 بكسل بأبعاد 3:2 النوع Amoled دعم التدرج اللوني الواسع  DCI-P3 بنسبة 100% مع وجود طبقة من زجاج Gorilla لمقاومة الخدوش والصدمات.
 المعالج    كوالكوم Snapdragon 855  معالج كوالكوم الرائد لعام 2019 
ذاكرة الوصول العشوائي RAM 6 جيجايايت 
المساحة التخزينية 128 أو 256 جيجابايت  UFS 3.0 
بطاقات الذاكرة الخارجية لا يدعم 
الكاميرا 11 ميجابكسل بفتحة عدسة ƒ/2.0 بحجم بكسل 1 ميكرون تدعم ميزة التركيز التلقائي PDAF
المنافذ    منفذ USB-C وحيد
البطارية 3577 ميللي أمبير ساعة
الشحن دعم الشحن السريع بقدرة 18 وات 
الوزن 250 جرام
مزايا إضافية مستشعر البصمات الأصابع ،ودعم القلم الرقمي Surface Pen 
تشغيل خطين    يدعم  أحدهما eSIM 
الاتصال دعم شبكات واي فاي 5 وبلوتوث 5.0 وشبكات الجيل الرابع