التخطي إلى المحتوى
مئات الفتيات يقومون بممر شرفى لشاب و والده يعلق و يعلن عن السبب الغريب 
مئات الفتيات يقومون بممر شرفى لشاب و والده يعلق و يعلن عن السبب الغريب 

فى سابقة من نوعها تقوم المئات من الفتيات بعمل ممر شرفى لشاب على خلفية هذا السبب .

تصدر شاب صغير في مقتبل العمر منصات التواصل الالكترونية في جمهورية مصر العربية، بعد أن أصدر له مقطع مرئي طوال قيام كثير من الإناث بتحضير ممر شرفي له.

ونظم عديد من الطلاب معظمهم إناث ممرا شرفيا لطالب يلقب أحمد رمضان في كلية صيدلة جامعة الزقازيق بعد أن قام بإعانة زملائه في الدفعة الخامسة من الجامعة .

وتحدث واحد من الطلاب: "دفعة كاملة عملت مسار شرفي لطالب زميلهم شايف كم الحب ده لأن ده ما شاء الله و بارك الله له من الطلاب والطالبات المتفوقة طيله عمره ما تنازل عن مساعدة اى شخص او بنت فينا بيساعدنا في حياتنا الدراسية وأي متشكلة تواجهنا بيعمل جهد رهيب علشان يقف جنبنا وينجحنا يعمل ريكوردات مفهمتش هينزلك ويشرحلك ده اسمه أحمد رمضان".

وقالت طالبة في تويتة أخرى: "أول يوم ليا في الجامعه كنت تايهة أنا وصاحبتي ومش عارفين نروح فين الطبيب احمد رمضان قابلنا وعرفنا على الجامعه وحقيقي الجامعه هتكسب فرد زي دا كمعيد والكميات المحددة الجاية جميعها ربنا يباركله ويجعله في ميزان حسناته".

وقالت أسماء طالبة أخرى: "يستاهل أكتر من كده والله ومفيش أي شئ نقدر من خلاله توفيه حقه حقيقي، ربنا يوفقه في عمره ويسهل له كل عصيب بحق ما يسر و بسط علينا ووقف جمبنا وساعدنا وقد كان بيتفنن إزاي يوصلنا المعلومة ويبسط الدنيا علينا".

بدوره أفصح رمضان عباس أب الطالب المتفوق، عن اعتزازه بنجله، وباللفتة الآدمية التي فعلها زملاؤه بالكلية، مؤكدا أن ولده من المتفوقين دراسيا خلال حياته، وأنه يكتسب تقديرات عالية مرة واحدة فى السنة الأمر الذي يؤهله أن يكون من أوائل الجامعه .

وصرح أن "ولده كان يشتغل على توضيح و شرح المناهج بلا مقابل، ابتغاء المكافأة من الله وزكاة عن علمه، وإبانة أعلاه التوضيح في سنتر الدروس الميزة، لكنه رفض هذا تمام".